Motoryzacja
Adblue i wygórowane ceny – co przyniesie najbliższy rok?

Adblue i wygórowane ceny – co przyniesie najbliższy rok?

Od pewnego czasu, wszystkie samochody, które trafią na rynek Unii Europejskiej powinny spełniać normę Euro 6. Norma ta zakłada zmniejszenie wydzielania tlenków azotu oraz cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Producenci pojazdów osobowych zostali zobligowani do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Część modeli musiała zostać wyposażona w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest bardzo istotny szczególnie dla prawidłowego funkcjonowania najnowszych silników wysokoprężnych. Najczęściej Adblue uzupełniany sporadycznie, ale jego brak w przypadku niektórych samochodów może całkowicie uniemożliwić jazdę. Kiedy zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej duże kłopoty z dostępnością tego środka, a co więcej jego cena bardzo wzrosła.

Czym jest Adblue?

Środek Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Stosowany jest w pojazdach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Pozwala to na spełnianie rygorystycznej normy EURO 6. Z czego składa się Adblue? Jest to roztwór wody destylowanej (67,5 %) także mocznika (32,5 %). Należy pamiętać, że płyn Adblue w pojazdach ciężarowych stosowany jest już od dłuższego czasu, a w przypadku pojazdów osobowych używa się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Prognozuje się, że w przyszłości udział pojazdów wyposażonych w zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ znacznie wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest składnikiem oleju napędowego, ale roztworem, który łączy się ze spalinami. Samochody wyposażone są w osobny zbiornik na ten płyn z wlewem najczęściej znajdującym się obok wlewu oleju napędowego (w niektórych samochodach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Roztwór Adblue – znaczny wzrost cen

Należy mieć na uwadze, że skład środka Adblue jest zawsze taki sam bez względu na markę. Najtańsze rozwiązanie to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, jest to najczęściej spotykane udogodnienie dla samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych zalecane są płyny sprzedawane w kilkulitrowych baniakach. Ostatnimi czasy przez wzgląd na drożejący gaz, ceny Adblue również bardzo wystrzeliły w górę. Z jakiego powodu tak jest? Do wyprodukowania tej substancji używa się wody destylowanej, oraz półprodukt jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Cena tego płynu wzrosła aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, ponieważ zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że pojazd osobowy zużywa około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym wydatkiem. Mimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki wysokoprężne wspomagane tym płynem nie mogą bez niego zostać wcale włączone.

Z jakiego powodu pojawiły się problemy z dostępnością płynu Adblue?

Następstwem znaczących wzrostów cen gazu jest także problem z kupnem Adblue. Co więcej kilku europejskich producentów zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę spory problem zwłaszcza dla firm transportowych, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich pojazdów. Oprócz tego, że ceny bardzo wzrosły, to środek dostępny jest jedynie na wybranych stacjach paliwowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część pojazdów ciężarowych w Niemczech nie może jeździć ze względu na braki. Pomimo tego główny wytwórca Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje zmniejszać produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo wzrastać. Żeby nie wystąpiły kłopoty z dostępnością w Polsce zredukował on eksport tego środka o 20 %.

Jak często należy dolewać płyn Adblue? 

Adblue jest środkiem wykorzystywanym w pojazdach ciężarowych, a także w silnikach diesla najnowszej generacji. Jego najważniejszym przeznaczeniem jest chronić środowisko. Przez wzgląd na skaczące ceny i problemy z ze stanami magazynowymi, należy wspomnieć na jak długo starcza ten środek. Na szczęście płyn ten nie trzeba uzupełniać tak często jak oleju napędowego. Oczywiście jego zużycie zależy od typu silnika i stylu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może zmieścić kilkanaście litrów płynu. Specjaliści zalecają, żeby wlewać 10 litrów po każdym przejechaniu 10 000 kilometrów. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to ma duży wpływ na ochronę środowiska, i oszczędności przy spalaniu paliwa.